TRAINING OF YOUNG TEACHERS IN THE CONTEXT OF AN INDIGENOUS INTERCULTURAL UNDERGRADUATE

Authors

  • Erica Danieli de Lima Santos Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
  • Girlaine Gomes Oliveira Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
  • Leônidas de Santana Marques Universidade Federal de Alagoas (UFAL) https://orcid.org/0000-0002-6714-4039

DOI:

https://doi.org/10.48017/rc.v2i2.540

Keywords:

formação docente inicial, educação escolar indígena, autorreflexão, diários reflexivos

Abstract

The general objective of this paper is to reflect on teacher training in the context of an indigenous intercultural undergraduate. This work is part of the broader debate on the importance of reflection and self-reflection in the context of indigenous teacher training in Brazil. As a primary source, we analyzed reflective diaries and supervised internship reports prepared by two undergraduate students in Geography of the Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da Universidade Estadual de Alagoas (CLIND/UNEAL). Furthermore, we theoretically discuss teacher training in light of the debate on reflection and self-reflection in the context of supervised internship. In general terms, we evaluate as pertinent the research that places these new generations of young indigenous teachers in training to think about their educational path and the challenge of being a teacher in Brazilian public schools in general, especially in the context of indigenous school education.

Author Biographies

Erica Danieli de Lima Santos, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Possui ensino-medio-segundo-graupela Escola Estadual de Educação Básica de Pariconha(2010). Atualmente é Auxiliar de Serviços Educacionais da Prefeitura Municipal de Pariconha. Tem experiência na área de Geografia.

Girlaine Gomes Oliveira, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Possui ensino-medio-segundo-graupela Escola Estadual Dr. José Eduardo Vieira Raduan(2017). Tem experiência na área de Geografia. 

Leônidas de Santana Marques, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Professor Adjunto na Universidade Federal de Alagoas - Campus Sertão. Doutor em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP), com estágio na School of Global Studies da University of Sussex (Reino Unido). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Foi coordenador de área do PIBID Pedagogia (2014) e coordenador de gestão do PIBID/Campus do Sertão (2014-2018). Foi coordenador do curso de Pós-graduação lato sensu em Educação no Semiárido (2016-2018). É pesquisador dos Grupos GEPAR (Grupo de Estudos e Pesquisa em Análise Regional), GCEG (Geoprocessamento e a Cartografia no Ensino de Geografia) e NUAGRARIO (Núcleo de Estudos Agrários e Dinâmicas Territoriais) da UFAL, GPECT (Grupo de Pesquisa Estado, Capital, Trabalho e as Políticas de Reordenamentos Territoriais) da UFS e do Laboratório de Estudos Regionais em Geografia da Universidade de São Paulo (LERGEO/USP). É professor bolsista no Curso de Licenciatura Intercultural Indígena - Geografia (CLIND/UNEAL). É membro da Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB), Seção Aracaju. Tem trabalhado principalmente com: educação do campo; metodologia do ensino de geografia; formação docente; teorias do desenvolvimento; Estado e políticas públicas.

Published

2023-12-30

How to Cite

de Lima Santos, E. D., Gomes Oliveira, G. ., & Marques, L. de S. (2023). TRAINING OF YOUNG TEACHERS IN THE CONTEXT OF AN INDIGENOUS INTERCULTURAL UNDERGRADUATE . Revista De Estudos Indigenas De Alagoas - Campiô, 2(2), 56–68. https://doi.org/10.48017/rc.v2i2.540

Issue

Section

Dossiê Temático (Re)existências indígenas no Brasil Republicano

Categories