O Museu Xucurus de História, Artes e Costumes como recurso didático para o ensino de história sobre Palmeira dos Índios/AL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/rc.v2i1.425

Keywords:

Ensino de história, História Local, povo Xukuru-Kariri

Abstract

With this article, we intend to reflect on the challenges and possibilities of use of the Xucurus Museum of History, Arts and Customs, an institution located in Palmeira dos Índios/AL, as a trainer of didactic resources to help and facilitate the understanding of what historiography has conceptualized as "study of local history". Thus, from dialogues with other areas of scientific knowledge, we seek to analyze the museum institution cited as a place of memories, perceiving the multiple discourses and intentions that shape it, pointing out possibilities of theorizations and methodologies applicable to the use of the museum as a producer of knowledge and studies applicable in the teaching(s) of History. We emphasize that our reflections were based on documentary and bibliographic research, anchored in readings about museums, teaching history, studies/teaching of local history and in discussions on History and memory in Palmeira dos Índios. To this do so, we are based on the theoretical assumptions of authors such as: Ramos (2004), Chagas (2009), Meneses (1994), Nora (1997), Oliveira (2016), Torres (1973), Barbosa (2006), Peixoto (2019), among others. It is expected, therefore, that studies on museological institutions and school daily life will give rise to other historiographical debates, considering the performances of actors who have been subalternized in local social arrangements, such as the Xukuru-Kariri indigenous, for example.

Author Biographies

Brunemberg Silva Soares, Secretaria Municipal de Educação de Palmeira dos Índios (SEMED)

Licenciado em História pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (2013-2016). Durante o período de graduação foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e voluntário no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). Mestre em História pelo Programa de Pós-Graduação em História (PPGH) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)(Linha - Cultura Poder e Identidades). Pesquisador membro do Grupo de Pesquisas em História Indígena de Alagoas - GPHIAL (2015 - atual). Professor efetivo na Rede Municipal de Educação de Palmeira dos Índios/AL. Estudante do curso de Especialização em Estudos de História Local - Sociedade, Educação e Cultura (PGHL, lato sensu) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Atua como professor convidado de História Geral no Curso de Licenciatura Intercultural Indígena (CLIND) da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL). Desenvolve pesquisas sobre a os povos indígenas na história, principalmente nas temáticas: Identidade, Imagem e Representação.

José Adelson Lopes Peixoto, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Professor Titular na Universidade Estadual de Alagoas, leciona as disciplinas de Antropologia Cultural, Metodologia da Pesquisa de Campo, Técnica e Pesquisa em História e Os Índios na História. Coordena o Grupo de Pesquisas em História Indígena de Alagoas - GPHIAL e o Curso de Licenciatura Intercultural Indígena em História - CLIND-AL. É Doutor (2018) e Pós doutor em Ciências da Religião (2020) Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Mestre em Antropologia (2013 - Universidade Federal da Paraíba - UFPB), Mestre em Ciência da Educação (Universidade Internacional de Lisboa - UIL). Especialista em Programação do Ensino de História (Universidade de Pernambuco - UPE), Licenciado em História (UNEAL). 

Published

2023-02-28

How to Cite

Silva Soares, B., & Lopes Peixoto, J. A. (2023). O Museu Xucurus de História, Artes e Costumes como recurso didático para o ensino de história sobre Palmeira dos Índios/AL. Revista De Estudos Indigenas De Alagoas - Campiô, 2(1), 4–19. https://doi.org/10.48017/rc.v2i1.425

Issue

Section

Dossiê Temático (Re)existências indígenas no Brasil Republicano

Categories