Lei n°11.645/2008:

Reflexões ainda necessárias sobre o ensino da temática indígena

Authors

  • Larissa Nascimento Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
  • Maria Hortência César de Góis Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
  • José Adelson Lopes Peixoto Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) https://orcid.org/0000-0002-5179-108X

DOI:

https://doi.org/10.48017/rc.v2i1.423

Keywords:

Educação, Ensino de História, Povos Originários

Abstract

The enactment of Law 11.645 of March 2008 determined the mandatory teaching of Afro-Brazilian and indigenous history and culture in school curricula. The indigenous theme, despite the legislation, is only evident in some historical periods, such as the Portuguese colonization, being omitted in others. This makes understanding about the participation of native peoples in the History of Brazil difficult. The obligation of this theme offers new perspectives on the History of Brazil, as it highlights their contributions as historical subjects in different aspects (social, political, etc.), not just in the past. In this sense, the objective of this text is to promote discussions about the teaching of indigenous themes in Basic Education, not only limited to the indigenous stereotype of the colonial period, but as protagonists in historical processes. Methodologically, we present a bibliographic research based on the theoretical assumptions of Silva, E.; Silva, M. (2018), Ferreira (2016), Silva (2016) among others who discuss indigenous issues and basic education.

Author Biographies

Larissa Nascimento, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Graduanda em História pela Universidade Estadual de Alagoas - Campus III - Palmeira dos Índios, AL.

Maria Hortência César de Góis, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Graduanda em História pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

José Adelson Lopes Peixoto, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Professor Titular na Universidade Estadual de Alagoas, leciona as disciplinas de Antropologia Cultural, Metodologia da Pesquisa de Campo, Técnica e Pesquisa em História e Os Índios na História. Coordena o Grupo de Pesquisas em História Indígena de Alagoas - GPHIAL e o Curso de Licenciatura Intercultural Indígena em História - CLIND-AL. É Doutor (2018) e Pós doutor em Ciências da Religião (2020) Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Mestre em Antropologia (2013 - Universidade Federal da Paraíba - UFPB), Mestre em Ciência da Educação (Universidade Internacional de Lisboa - UIL). Especialista em Programação do Ensino de História (Universidade de Pernambuco - UPE), Licenciado em História (UNEAL). Tem experiência na área de História, com ênfase em História indígena, atuando principalmente nos seguintes temas: Povos indígenas, história oral, identidade, imagem e memória. Atuou como Pesquisador de Campo na Concórdia University of Edmonton (Canadá) com o projeto: For a Greater Enchantment: Memories, lmagery, Music, and Rituals of the Xucuru-Kariri from Palmeira dos lndios, Brazil, foi professor e coordenador pedagógico na educação básica, na rede pública e privada. É autor e organizador de livros, autor de capítulos de livros e de vários artigos científicos, publicados em revistas especializadas. Coordenou o subprojeto de Iniciação a Docência PIBID na área de História e o PIBIC sobre documentação e memória.

Published

2023-02-28

How to Cite

Nascimento, L., Hortência César de Góis, M., & Lopes Peixoto, J. A. (2023). Lei n°11.645/2008: : Reflexões ainda necessárias sobre o ensino da temática indígena. Revista De Estudos Indigenas De Alagoas - Campiô, 2(1), 86–93. https://doi.org/10.48017/rc.v2i1.423

Issue

Section

Dossiê Temático (Re)existências indígenas no Brasil Republicano

Categories