UMA PESQUISA REALIZADA NA FORMAÇÃO INTERCULTURAL PARA EDUCADORES INDÍGENAS

Transformações na economia de uma aldeia no sul da Bahia

Authors

  • Rodrigo Braz da Conceição Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Ilaine da Silva Campos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Genilson Soares de Santana Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.48017/rc.v2i2.532

Keywords:

Aldeia Barra Velha. Pandemia da COVID-19. Povo Pataxó. Resiliência.

Abstract

This article presents part of the research developed as part of the academic career of the first author, an Indigenous Pataxó from southern Bahia, within the scope of the Degree in Intercultural Training for Indigenous Educators, with a qualification in Mathematics. We report on transformations experienced in the economy of the mother indigenous village Barra Velha, in the territory of Barra Velha, municipality of Porto Seguro, in the south of Bahia. We aim to discuss how research happened in times of social distancing, explaining how learning in the intercultural training course favors the development of research in indigenous communities, recognizing indigenous protagonism and authorship. The article presents insights into the transformations of the local economy during the COVID-19 Pandemic based on data from interviews with four indigenous people from this village who worked in the main activities that generate income for families in the community. In addition to the interviews, we discussed the introduction of Google Forms and used and analyzed the responses to the questionnaire. Based on the data presented in this article, the resilience of the Pataxó people from the Barra Velha village stands out in their search for survival and strengthening their cultural practices during the COVID-19 Pandemic.

Author Biographies

Rodrigo Braz da Conceição, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Indígena Pataxó do Sul da Bahia. Porto Seguro, Bahia. Etnia Pataxó. Graduado na Licenciatura em Formação Intercultural para Educadores Indígena, com habilitação em Matemática, pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 

Ilaine da Silva Campos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente do Mestrado em Educação e Docência da Faculdade de Educação da UFMG (Linha de Pesquisa: Educação Matemática). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Cursou mestrado e doutorado na UFMG, no programa de Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Temas principais de estudo: Modelagem Matemática na Educação Matemática, Educação Matemática Crítica, Formação de Professores que Ensinam Matemática, Formação de Professores Indígenas e Teoria da Atividade. Integrante (Lider) do grupo de pesquisa Teoria Histórico-Cultural da Atividade na Pesquisa em Educação (CHATER). Coordenadora do Subprojeto Formação Intercultural para Educadores Indígenas do Programa Residência Pedagógica (2022-2024).

Genilson Soares de Santana, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Montes Claros (2018), mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020). Atualmente é doutorando em Matemática na Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Matemática com ênfase em análise funcional, teoria espectral, semigrupos de operadores e suas aplicações em equações diferenciais parciais.

Published

2023-12-30

How to Cite

Braz da Conceição, R. ., da Silva Campos, I., & Soares de Santana, G. (2023). UMA PESQUISA REALIZADA NA FORMAÇÃO INTERCULTURAL PARA EDUCADORES INDÍGENAS: Transformações na economia de uma aldeia no sul da Bahia. Revista De Estudos Indigenas De Alagoas - Campiô, 2(2), 69–84. https://doi.org/10.48017/rc.v2i2.532

Issue

Section

Dossiê Temático (Re)existências indígenas no Brasil Republicano

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