INDÍGENAS NA BUSCA PELA EDUCAÇÃO SUPERIOR COMO PRÁTICA DA LIBERDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/rc.v1i1.344

Keywords:

Povos indígenas, Educação Superior, Pernambuco

Abstract

We search to reflect on the meanings of higher education for indigenous peoples in Pernambuco, considering that the search for this academic training is part of a phenomenon that occurs in several countries around the world, where there are peoples who were forcibly subjected to contact relations with other peoples from cultures different from their own, generally from other continents. Throughout history, indigenous peoples have conquered rights that demand reconfiguration of the relationships between indigenous societies and national societies, among which, the necessity from autonomy to self-management of the indigenous world. Thus, configuring the idea of “Education as practice of freedom”. Whether individual and/or collective freedom: the first, when this formation aims at the individual's social mobility; the second, when this formation promotes autonomy and self-management of territories through the work of qualified indigenous professionals.

Author Biography

Maria da Penha da Silva, UFPE

Doutoranda em Antropologia/UFPE. Mestre em Educação pelo PPGEduc/CAA/UFPE (2015). Especialista em Culturas e História dos povos indígenas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco/UFRPE (2016). Licenciatura em Pedagogia pela Fundação de Ensino Superior de Olinda/FUNESO (1997). Formação do Ensino Médio no Curso de Magistério (1990). Professora efetiva na Educação Básica na Rede Municipal de Ensino da Cidade do Recife, desde 1996. Área de interesse: O ensino sobre a História e as culturas indígenas nas escolas não indígenas, e no Ensino Superior; Indígenas na Educação Superior. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Históricas, Educação e Culturas-NEPHECs/UFRPE; Laboratório de Estudos sobre Ação Coletiva e Cultura/UPE; e do Núcleo de Estudos e Pesquisas Cultura Política, Educação e Diferenças NEPCPED - GT Étnico-racial/AESA.

Published

2022-01-02

How to Cite

Silva, M. da P. da. (2022). INDÍGENAS NA BUSCA PELA EDUCAÇÃO SUPERIOR COMO PRÁTICA DA LIBERDADE. Revista De Estudos Indigenas De Alagoas - Campiô, 1(1), 46–61. https://doi.org/10.48017/rc.v1i1.344