The internationalization of Graduate Programs in Education in Brazil: perspectives and challenges
DOI:
https://doi.org/10.48178/intersecao.v7i1.463Resumo
ABSTRACT
This study aims to analyze the internationalization of graduate programs in education in Brazil, with a view to identifying the perspectives and challenges of this practice. To this end, an exploratory, qualitative research was carried out through document analysis of the quadrennial evaluation reports of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results indicated that, despite the advances observed in recent years, the internationalization of graduate programs in education in Brazil still presents incipient, with low participation of foreign researchers and few partnerships established with international institutions. Among the challenges identified, the need to expand the linguistic training of teachers and students, encourage international mobility and consolidate strategic partnerships with renowned institutions stand out. It is concluded that internationalization is a relevant practice for the qualification of graduate programs in education in Brazil, and the adoption of public policies and strategic actions is necessary for its strengthening.
Keywords: Internationalization. Graduate education. Perspectives. Challenges. Brazil.
RESUMO
Este estudo tem como objetivo analisar a internacionalização dos programas de pós-graduação em educação no Brasil, com vistas a identificar as perspectivas e os desafios dessa prática. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratória, qualitativa, por meio da análise documental dos relatórios de avaliação quadrienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Os resultados indicaram que, apesar dos avanços observados nos últimos anos, a internacionalização dos programas de pós-graduação em educação no Brasil ainda se apresenta incipiente, com baixa participação de pesquisadores estrangeiros e poucas parcerias estabelecidas com instituições internacionais. Dentre os desafios identificados, destacam-se a necessidade de ampliar a formação linguística de docentes e discentes, incentivar a mobilidade internacional e consolidar parcerias estratégicas com instituições de renome. Conclui-se que a internacionalização é uma prática relevante para a qualificação dos programas de pós-graduação em educação no Brasil, sendo necessária a adoção de políticas públicas e ações estratégicas para seu fortalecimento.
Palavras-chave: Internacionalização. Pós-graduação. Perspectivas. Desafios. Brasil.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.