Revista Interseção https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao <p><strong>Revista Interseção: identidades e gerações</strong></p> <p>Este título foi escolhido pelo interessante significado da palavra que<strong> </strong>vem do latim: <em>intersectio</em>. Significa um ponto em que duas linhas ou dois planos se cruzam. Ou seja, um cruzamento, corte feito pelo meio de um objeto. Também pode ser visto como questão ou tópico em que se cruzam assuntos ou ideias diferentes. O objetivo da Revista Interseção é, de fato, promover um corte na realidade educacional na perspectiva dos<strong> </strong>Direitos Humanos, Diversidade, Educação de Jovens, Adultos e Idosos; Educação e Envelhecimento e Educação do Campo.</p> <p><strong>Objetivo geral:</strong></p> <p>Divulgar pesquisas realizadas oriundas de projetos de ensino, pesquisa, inovação, arte, cultura e extensão desenvolvidos sobre as temáticas: Educação de Jovens, Adultos e Idosos; Educação e Envelhecimento e Educação do Campo; Direitos Humanos e Diversidade.</p> <p><strong>Conceito da revista</strong></p> <p><strong>A Revista Eletrônica </strong><strong>Interseção: identidades e gerações </strong>da Universidade Estadual de Alagoas se constitui num espaço de socialização de conhecimentos para pesquisadores, docentes, discentes do Brasil que desejam publicar trabalhos inéditos sobre as temáticas: Educação de Jovens, Adultos e Idosos, Educação e Envelhecimento, Educação do Campo, Direitos Humanos e Diversidade através de pesquisas finalizadas e/ou relatos de experiências. A <strong>Revista Eletrônica</strong> terá publicação anual, todavia com submissão de fluxo contínuo ao longo do ano.</p> pt-BR <p>Os autores detém os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.</p> revistaintersecao@uneal.edu.br (Revista Interseção) ricardosantosal@gmail.com (Ricardo Santos de Almeida) Thu, 04 Sep 2025 14:34:06 -0300 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 A inovação no ensino: o papel transformador dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem na Educação Contemporânea https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/611 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo analisa os Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA) como ferramentas transformadoras no cenário educacional contemporâneo, explorando suas funcionalidades, benefícios, desafios e potenciais futuros. O estudo investiga como os AVAs promovem experiências educacionais mais colaborativas, personalizadas e alinhadas às demandas tecnológicas e sociais do século XXI. Esses ambientes, integrados às Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), oferecem ferramentas como fóruns, wikis, blogs e videoconferências, que enriquecem o processo de ensino-aprendizagem ao estimular a interação, a construção coletiva do conhecimento e a autonomia dos alunos.Além de explorar o impacto positivo dos AVAs, o artigo também aborda os desafios associados à sua implementação, como a resistência à mudança por parte de educadores e alunos, a falta de formação técnica adequada e as desigualdades no acesso à infraestrutura tecnológica. A pesquisa sugere que o sucesso na adoção dessas plataformas está diretamente relacionado à capacitação docente contínua, ao planejamento pedagógico estratégico e ao investimento em políticas públicas que democratizem o acesso às tecnologias educacionais.A análise se estende ainda às metodologias híbridas, como o ensino presencial combinado ao virtual (blended learning), e ao uso de tecnologias emergentes, como inteligência artificial e realidade aumentada, que prometem expandir as possibilidades de ensino nos AVAs. Esses recursos têm o potencial de personalizar a aprendizagem, criar cenários imersivos e facilitar a análise de dados, permitindo intervenções pedagógicas mais precisas e eficazes.Por fim, o artigo destaca a importância de integrar os AVAs de maneira estratégica às práticas pedagógicas, não apenas como ferramentas complementares, mas como catalisadores de mudanças significativas no ensino. Essa transformação exige o engajamento de educadores, gestores e alunos em um esforço conjunto para superar barreiras e maximizar os benefícios das tecnologias educacionais, construindo uma educação mais inclusiva, flexível e conectada às necessidades da sociedade contemporânea.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Tecnologias da Informação e Comunicação. Aprendizagem Colaborativa. Metodologias Híbridas. Inteligência Artificial.</p> <p> </p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article analyzes Virtual Learning Environments (VLEs) as transformative tools in the contemporary educational landscape, exploring their functionalities, benefits, challenges, and future potential. The study examines how VLEs promote more collaborative, personalized educational experiences aligned with the technological and social demands of the 21st century. These environments, integrated with Information and Communication Technologies (ICTs), provide tools such as forums, wikis, blogs, and videoconferences, enriching the teaching-learning process by fostering interaction, collective knowledge building, and student autonomy.In addition to exploring the positive impact of VLEs, the article also addresses the challenges associated with their implementation, such as resistance to change by educators and students, lack of adequate technical training, and inequalities in access to technological infrastructure. The research suggests that the success of adopting these platforms is directly related to ongoing teacher training, strategic pedagogical planning, and investment in public policies that democratize access to educational technologies.The analysis further extends to hybrid methodologies, such as blended learning, which combines face-to-face and virtual teaching, and to the use of emerging technologies like artificial intelligence and augmented reality, which promise to expand the teaching possibilities in VLEs. These resources have the potential to personalize learning, create immersive scenarios, and facilitate data analysis, enabling more precise and effective pedagogical interventions.Finally, the article highlights the importance of strategically integrating VLEs into pedagogical practices, not only as complementary tools but as catalysts for significant changes in teaching. This transformation requires the engagement of educators, administrators, and students in a joint effort to overcome barriers and maximize the benefits of educational technologies, building a more inclusive, flexible, and connected education system that meets the needs of contemporary society.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Virtual Learning Environments. Information and Communication Technologies. Collaborative Learning. Hybrid Methodologies. Artificial Intelligence.</p> Dorimar Leal Copyright (c) 2025 Dorimar Leal https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/611 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Design Thinking e STEAM: integrando criatividade e inovação na abordagem de problemas complexos https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/476 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo tem como objetivo explorar a integração do <em>design thinking</em> na abordagem <em>STEAM</em>, visando incentivar os alunos a abordarem problemas complexos de forma criativa e inovadora. O <em>design thinking</em> é uma abordagem centrada no ser humano que promove a resolução de problemas de maneira colaborativa e iterativa. Por outro lado, a abordagem <em>STEAM</em> combina ciência, tecnologia, engenharia, artes e matemática, proporcionando uma educação multidisciplinar e contextualizada. Ao unir essas duas abordagens, busca-se potencializar a criatividade, a inovação e a capacidade dos alunos de enfrentarem desafios do mundo real. O artigo discute os princípios do <em>design thinking</em>, como empatia, definição do problema, geração de ideias, prototipagem e iteração, e como eles se encaixam na abordagem <em>STEAM</em>. Além disso, destaca a importância da criatividade e da inovação no processo de <em>design thinking</em> e como esses elementos podem ser incentivados e desenvolvidos através da abordagem <em>STEAM.</em> A partir de estudos de caso, são apresentados exemplos concretos de projetos educacionais que integram o <em>design thinking</em> à abordagem <em>STEAM</em>, evidenciando os resultados alcançados e os benefícios para os alunos, como o desenvolvimento de habilidades de pensamento crítico, resolução de problemas e trabalho em equipe. São abordadas também as considerações e desafios ao integrar o <em>design thinking</em> na educação <em>STEAM</em>, como a formação de professores e o acesso a recursos. Em suma, a integração do <em>design thinking</em> na abordagem <em>STEAM</em> oferece oportunidades para os alunos abordarem problemas complexos de maneira criativa e inovadora. Isso contribui para o desenvolvimento de habilidades transversais e prepara os estudantes para enfrentar os desafios do mundo contemporâneo.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Design Thinking 1. STEAM 2. Criatividade 3. Inovação 4. Resolução de Problemas 5.</p> <p><strong> </strong><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article aims to explore the integration of design thinking into the STEAM approach, with the goal of encouraging students to address complex problems in a creative and innovative way. Design thinking is a human-centered approach that promotes collaborative and iterative problem-solving. On the other hand, the STEAM approach combines science, technology, engineering, arts, and mathematics, providing a multidisciplinary and contextualized education. By combining these two approaches, the aim is to enhance students' creativity, innovation, and ability to tackle real-world challenges. The article discusses the principles of design thinking, such as empathy, problem definition, idea generation, prototyping, and iteration, and how they fit into the STEAM approach. It also highlights the importance of creativity and innovation in the design thinking process and how these elements can be fostered and developed through the STEAM approach. Concrete examples of educational projects that integrate design thinking into the STEAM approach are presented through case studies, demonstrating the achieved results and the benefits for students, such as the development of critical thinking, problem-solving skills, and teamwork. Considerations and challenges of integrating design thinking into STEAM education, such as teacher training and access to resources, are also addressed. In conclusion, the integration of design thinking into the STEAM approach provides opportunities for students to approach complex problems in a creative and innovative way. This contributes to the development of cross-cutting skills and prepares students to face the challenges of the contemporary world.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Design Thinking. STEAM. Creativity. Innovation. Problem-Solving.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/476 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Educação financeira nas escolas: a importância de incluir conceitos de Educação financeira no currículo escolar https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/484 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo aborda a importância da inclusão da educação financeira no currículo escolar, preparando alunos para lidar com questões financeiras no mundo real. Explora-se o desenvolvimento de habilidades financeiras desde a infância, discutindo estratégias para promover a literacia financeira nessa fase crucial. Apresentam-se formas de integrar a educação financeira em disciplinas existentes, como matemática, ciências sociais e empreendedorismo. Sugere-se uma abordagem prática com atividades como simulações financeiras, projetos de empreendedorismo e jogos educativos. Identificam-se conceitos financeiros fundamentais, como orçamentação, poupança, investimentos, crédito e gerenciamento de dívidas. Exploram-se estratégias para desenvolver habilidades de tomada de decisão financeira informada, avaliar opções de consumo, comparar produtos financeiros e entender riscos e recompensas. O papel de educadores e pais é discutido, ressaltando a importância da colaboração entre escola e família. Exploram-se oportunidades para promover a educação financeira além da sala de aula, como feiras, parcerias com instituições financeiras e programas de mentoria. A importância de avaliar a eficácia dos programas é discutida, com sugestões para superar desafios na implementação, como capacitação de educadores e recursos adequados.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Educação Financeira. Currículo Escolar. Habilidades Financeiras. Tomada de Decisão Financeira. Colaboração Escola-Família.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article addresses the importance of including financial education in the school curriculum, preparing students to deal with real-world financial matters. It explores the development of financial skills from childhood, discussing strategies to promote financial literacy during this crucial phase. Various ways to integrate financial education into existing subjects such as mathematics, social sciences, and entrepreneurship are presented. A practical approach is suggested, including activities such as financial simulations, entrepreneurship projects, and educational games. Key financial concepts are identified, such as budgeting, saving, investing, credit, and debt management, which students should learn. Strategies to help students develop informed financial decision-making skills are explored, including evaluating consumer options, comparing financial products, and understanding risks and rewards. The roles of educators and parents in teaching financial education are discussed, emphasizing the importance of collaboration between school and family to strengthen students' financial knowledge and skills. Opportunities to promote financial education beyond the classroom, such as financial education fairs, partnerships with financial institutions, and mentoring programs, are also explored. The importance of evaluating the effectiveness of financial education programs in schools is discussed, along with suggestions for overcoming implementation challenges, such as teacher training and adequate resources.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Financial Education. School Curriculum. Financial Skills. Financial Decision-Making. School-Family Collaboration.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa, Francisco Leilson da Silva Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa, Francisco Leilson da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/484 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Mathematics in Physical Education: how mathematical skills help students understand and improve their physical performance https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/470 <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article highlights the importance of mathematics in physical education, emphasizing how mathematical skills can help students understand and improve their physical performance. Through a literature review, several areas were identified in which mathematics can be applied in physical education, such as statistical analysis of performance data, geometry in the construction of sports facilities, kinematics of body movements, and the use of technology for learning. In addition, the hypothesis that the application of mathematics can contribute to improving students' physical performance was evaluated, and the results indicated that the use of mathematical concepts can indeed contribute to a better understanding of technique and injury prevention. The proposed methodology includes the use of practical activities, with the aim of connecting mathematical concepts to the reality of sports and promoting interdisciplinary between mathematics and physical education. In conclusion, the study points to the importance of incorporating mathematics teaching in physical education in order to provide students with a more complete education and contribute to better performance in physical activities.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Mathematics. Physical Education. Physical Performance. Interdisciplinarity. Technology.</p> <p> </p> <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo destaca a importância da matemática na educação física, enfatizando como as habilidades matemáticas podem ajudar os alunos a entender e melhorar seu desempenho físico. Através de uma revisão da literatura, foram identificadas diversas áreas em que a matemática pode ser aplicada na educação física, tais como a análise estatística de dados de desempenho, a geometria na construção de instalações esportivas, a cinemática dos movimentos corporais, e o uso da tecnologia para o aprendizado. Além disso, a hipótese de que a aplicação da matemática pode contribuir para aprimorar o desempenho físico dos alunos foi avaliada, e os resultados indicaram que a utilização de conceitos matemáticos pode, de fato, contribuir para uma melhor compreensão da técnica e prevenção de lesões. A metodologia proposta inclui a utilização de atividades práticas, com o objetivo de conectar os conceitos matemáticos à realidade dos esportes e promover a interdisciplinaridade entre matemática e educação física. Em conclusão, o estudo aponta para a importância de se incorporar o ensino de matemática na educação física, a fim de proporcionar aos alunos uma educação mais completa e contribuir para um melhor desempenho em atividades físicas.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Matemática. Educação Física. Desempenho Físico. Interdisciplinaridade. Tecnologia.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa, Francisléia dos Santos Borges, Lucas Rodrigues Afonso Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa, Francisléia dos Santos Borges, Lucas Rodrigues Afonso https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/470 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Programa Residência Pedagógica (PRP) - Núcleo do Curso de Licenciatura em Química: Relatório Residência Pedagógica https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/634 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>A observação e a regência no ensino médio descritas neste relato têm como objetivo apresentar a experiência de um graduando em Química, durante as atividades propostas pelo Programa de Residência Pedagógica do IFCE, realizadas em escolas públicas de Iguatu-CE. As características que serão relatadas correspondem a ambientes escolares propícios ao ensino de Química, integrando teoria e prática. A participação ocorreu devido à exigência da residência, desenvolvida entre os anos de 2020 a 2022, nas escolas: EEM Governador Adauto Bezerra, EEF João Paulino de Araújo e IFCE - Campus Iguatu. A experiência proporcionou a vivência da prática docente, com atividades de observação, planejamento, regência e intervenção pedagógica, essenciais para a formação profissional, possibilitando refletir sobre futuras ações como professor da educação básica.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Formação de professores; Residência Pedagógica; Ensino de Química; Prática docente; Educação básica.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This report presents the observation and teaching experience of a Chemistry undergraduate student during the activities proposed by the Pedagogical Residency Program at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE), conducted in public schools in Iguatu, Ceará, Brazil. The pedagogical residency aimed to integrate theoretical knowledge with teaching practice through classroom observation, lesson planning, teaching interventions, and participation in school projects. The activities took place between 2020 and 2022 in three educational institutions: Escola de Ensino Médio Governador Adauto Bezerra, Escola de Ensino Fundamental João Paulino de Araújo, and IFCE – Iguatu Campus. This experience contributed to the development of pedagogical skills, critical reflection, and professional growth, preparing the student for future teaching roles in basic education.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Teacher education; Pedagogical Residency; Chemistry teaching; Teaching practice; Basic education.</p> Johnnata Luiz Silva Lino Copyright (c) 2025 Johnnata Luiz Silva Lino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/634 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Repensando o ensino de Química: abordagens ativas, tecnologias e o papel do professor https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/647 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>O ensino de Química tem passado por transformações significativas nas últimas décadas, impulsionado por críticas aos métodos tradicionais e pela busca por abordagens mais eficazes e envolventes. Este artigo realiza uma análise crítica das principais metodologias inovadoras adotadas na educação química, com base nas contribuições de autores como Johnstone, Taber, Gilbert, Cooper, Pazicni e Pfundt. O foco recai sobre práticas pedagógicas que valorizam a aprendizagem ativa, o uso estratégico de tecnologias educacionais e a implementação do Ensino Baseado em Problemas (EBP). Argumenta-se que essas abordagens, quando bem fundamentadas, favorecem uma compreensão mais profunda dos conceitos químicos, desenvolvendo habilidades como pensamento crítico, resolução de problemas e autonomia intelectual. Também se discutem os desafios enfrentados na adoção dessas estratégias, como a limitação de recursos, a resistência institucional à mudança e a necessidade de formação continuada para os docentes. A revisão sugere que, apesar das dificuldades, é possível promover uma educação química mais significativa e conectada com as demandas contemporâneas. Ao destacar diferentes perspectivas teóricas e práticas, este estudo contribui para o debate sobre a renovação das metodologias no ensino de Química, oferecendo caminhos para uma formação científica mais crítica, reflexiva e contextualizada.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Metodologias Ativas; Educação Química; Ensino Baseado em Problemas; Tecnologias Educacionais; Inovação Pedagógica.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>Chemistry education has undergone significant transformations in recent decades, driven by growing criticism of traditional teaching methods and a demand for more effective and engaging approaches. This article presents a critical analysis of innovative methodologies in chemical education, grounded in the theoretical and practical contributions of scholars such as Johnstone, Taber, Gilbert, Cooper, Pazicni, and Pfundt. The discussion focuses on active learning strategies, the purposeful integration of educational technologies, and the application of Problem-Based Learning (PBL) as key elements in fostering deeper conceptual understanding. These pedagogical innovations are shown to enhance students’ scientific reasoning, critical thinking, and problem-solving skills. At the same time, the study addresses persistent challenges, including limited access to resources, institutional resistance to change, and the need for continuous teacher development. Despite these barriers, the analysis suggests that it is possible to create a more meaningful and contextually relevant chemistry education. By bringing together diverse theoretical perspectives and classroom practices, this work contributes to the ongoing debate about methodological renewal in science teaching and outlines viable pathways for promoting a more critical, reflective, and student-centered scientific formation.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Active Learning; Chemistry Education; Problem-Based Learning; Educational Technology; Pedagogical Innovation.</p> Josefa Taloania Ramos da Silva, Pedro Almeida do Nascimento Júnior, Paulo Henrique Almeida da Hora Copyright (c) 2025 Josefa Taloania Ramos da Silva, Pedro Almeida do Nascimento Júnior, Paulo Henrique Almeida da Hora https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/647 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Resgate e Reinvenção: Utopias Feministas na Literatura Brasileira do Século XIX ao XXI nas obras “A Rainha do Ignoto” (1899), de Emília Freitas e o cordel “Viagem à Santa Vontade” (2008), de Maria Godelivie https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/645 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este trabalho acadêmico é originado a partir da Dissertação de Mestrado em Estudos Literários intitulada Utopias de gênero na literatura brasileira: A Rainha do Ignoto, de Emília Freitas, e Viagem à Santa Vontade, de Maria Godelivie, defendida no ano de 2016 na Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Linguística e Literatura, Universidade Federal de Alagoas, em Maceió/AL. Concentra-se na discussão a respeito das utopias de gênero na Literatura Brasileira, analisando duas obras principais: “A Rainha do Ignoto” (1899) de Emília Freitas e o cordel “Viagem à Santa Vontade” (2008) de Maria Godelivie. A pesquisa objetiva-se por resgatar e dar visibilidade à produção literária feminina que aborda questões de gênero e feminismo, muitas vezes marginalizada no cânone literário. Explorou-se como essas narrativas, separadas por mais de um século, utilizam a ficção utópica e a Cocanha para criticar o patriarcado e subverter os papéis sociais binários, imaginando não-lugares que oferecem refúgio e empoderamento feminino, seja através do separatismo de gênero ou da inversão de dinâmicas de poder. Também foram catalogadas outras obras brasileiras de autoria feminina nos subgêneros de ficção científica, utopia e distopia, sugerindo futuras investigações.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Utopia, Estudos de gênero, Feminismo, Emília Freitas – Crítica e interpretação, Maria Godelivie – Crítica e interpretação, Literatura comparada.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This academic work originated from the Master's Dissertation in Literary Studies entitled "Gender Utopias in Brazilian Literature: The Queen of the Unknown, by Emília Freitas, and Journey to the Holy Will, by Maria Godelivie, defended in 2016 at the Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Linguística e Literatura, Universidade Federal de Alagoas, in Maceió/AL. It focuses on the discussion about gender utopias in Brazilian Literature, analyzing two main works: “A Rainha do Ignoto” (1899) by Emília Freitas and the cordel “Viagem à Santa Vontade” (2008) by Maria Godelivie. The research aims to rescue and give visibility to female literary production that addresses issues of gender and feminism, often marginalized in the literary canon. The study explored how these narratives, separated by more than a century, use utopian fiction and Cocanha to critique patriarchy and subvert binary social roles, imagining non-places that offer refuge and female empowerment, whether through gender separatism or the inversion of power dynamics. Other Brazilian works by female authors in the subgenres of science fiction, utopia, and dystopia were also cataloged, suggesting future research.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Utopia, Gender Studies, Feminism, Emília Freitas – Criticism and Interpretation, Maria Godelivie – Criticism and Interpretation, Comparative Literature.</p> Aline Maire de Oliveira Gomes Copyright (c) 2025 Aline Maire de Oliveira Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/645 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 The internationalization of Graduate Programs in Education in Brazil: perspectives and challenges https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/463 <p><strong>ABSTRACT</strong><br />This study aims to analyze the internationalization of graduate programs in education in Brazil, with a view to identifying the perspectives and challenges of this practice. To this end, an exploratory, qualitative research was carried out through document analysis of the quadrennial evaluation reports of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results indicated that, despite the advances observed in recent years, the internationalization of graduate programs in education in Brazil still presents incipient, with low participation of foreign researchers and few partnerships established with international institutions. Among the challenges identified, the need to expand the linguistic training of teachers and students, encourage international mobility and consolidate strategic partnerships with renowned institutions stand out. It is concluded that internationalization is a relevant practice for the qualification of graduate programs in education in Brazil, and the adoption of public policies and strategic actions is necessary for its strengthening.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Internationalization. Graduate education. Perspectives. Challenges. Brazil.</p> <p> </p> <p><strong>RESUMO</strong><br />Este estudo tem como objetivo analisar a internacionalização dos programas de pós-graduação em educação no Brasil, com vistas a identificar as perspectivas e os desafios dessa prática. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratória, qualitativa, por meio da análise documental dos relatórios de avaliação quadrienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Os resultados indicaram que, apesar dos avanços observados nos últimos anos, a internacionalização dos programas de pós-graduação em educação no Brasil ainda se apresenta incipiente, com baixa participação de pesquisadores estrangeiros e poucas parcerias estabelecidas com instituições internacionais. Dentre os desafios identificados, destacam-se a necessidade de ampliar a formação linguística de docentes e discentes, incentivar a mobilidade internacional e consolidar parcerias estratégicas com instituições de renome. Conclui-se que a internacionalização é uma prática relevante para a qualificação dos programas de pós-graduação em educação no Brasil, sendo necessária a adoção de políticas públicas e ações estratégicas para seu fortalecimento.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Internacionalização. Pós-graduação. Perspectivas. Desafios. Brasil.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/463 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Para início de conversa https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/606 <p>Editorial.</p> Sara Jane Lino de Cerqueira, Gleica Maria Correia Martins, Jhonatan David Santos das Neves, Ricardo Santos de Almeida Copyright (c) 2025 Sara Jane Lino de Cerqueira, Gleica Maria Correia Martins, Jhonatan David Santos das Neves, Ricardo Santos de Almeida https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/606 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Acreditar e compreender respeitando o cotidiano dos povos do campo https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/641 <p>Prosa e poesia.</p> Ane Carine Meurer Copyright (c) 2025 Ane Carine Meurer https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/641 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Fórum Metropolitano da EJA https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/642 <p>Prosa e poesia. Cordel.</p> Maria Aparecida Vieira de Melo Copyright (c) 2025 Maria Aparecida Vieira de Melo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/642 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Passos com risos https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/643 <p>Prosa e poesia.</p> Luana Tereza de Barros Vieira Rocha Copyright (c) 2025 Luana Tereza de Barros Vieira Rocha https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/643 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Teorizando a iridologia indígena: valorizando os conhecimentos ancestrais e respeitando a diversidade cultural https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/482 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>A <em>Iridologia</em> Indígena é um campo de estudo que examina a íris dos olhos com base nos conhecimentos tradicionais indígenas, visando obter informações sobre a saúde e o bem-estar das pessoas. Neste contexto, o presente trabalho busca investigar os fundamentos, as aplicações, as técnicas, as perspectivas futuras e as considerações éticas e culturais relacionadas à <em>Iridologia</em> Indígena. No desenvolvimento da pesquisa, foram realizadas revisões bibliográficas em fontes científicas e literárias, explorando as teorias e os princípios da <em>Iridologia</em> Indígena, bem como as críticas e controvérsias associadas a essa prática. Além disso, foram analisados casos de sucesso e experiências de pacientes que utilizaram a <em>Iridologia</em> Indígena, destacando seus benefícios e resultados positivos. Os resultados e discussões revelaram que a <em>Iridologia</em> Indígena adota uma abordagem holística, considerando a íris como reflexo da condição geral do corpo e capaz de revelar possíveis desequilíbrios e doenças. A integração com a medicina tradicional e a promoção de pesquisas científicas foram identificadas como perspectivas futuras para a <em>Iridologia</em> Indígena. Considerações éticas e culturais são essenciais na aplicação da <em>Iridologia</em> Indígena, valorizando os conhecimentos ancestrais e respeitando a diversidade cultural. Por fim, o estudo contribui para uma compreensão mais ampla dessa prática, ressaltando a importância de sua integração com a medicina convencional e o respeito aos aspectos éticos e culturais.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> <em>Iridologia</em> Indígena. Saúde. Bem-Estar. Conhecimentos Tradicionais. Ética Cultural.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>Indigenous Iridology is a field of study that examines the iris of the eyes based on indigenous traditional knowledge, aiming to obtain information about people's health and well-being. In this context, this work aims to investigate the foundations, applications, techniques, future perspectives, and ethical and cultural considerations related to Indigenous Iridology. During the research development, bibliographic reviews were conducted using scientific and literary sources, exploring the theories and principles of Indigenous Iridology, as well as the criticisms and controversies associated with this practice. Additionally, successful cases and patient experiences utilizing Indigenous Iridology were analyzed, highlighting their benefits and positive results. The results and discussions revealed that Indigenous Iridology adopts a holistic approach, considering the iris as a reflection of the overall condition of the body and capable of revealing possible imbalances and diseases. Integration with traditional medicine and the promotion of scientific research were identified as future perspectives for Indigenous Iridology. Ethical and cultural considerations are essential in the application of Indigenous Iridology, valuing ancestral knowledge and respecting cultural diversity. Ultimately, this study contributes to a broader understanding of this practice, emphasizing the importance of its integration with conventional medicine and the respect for ethical and cultural aspects.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Indigenous Iridology. Health. Well-Being. Traditional Knowledge. Cultural Ethics.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/482 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 A reestruturação do Estado e Gestão Educacional em disputa: revisão integrativa https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/644 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este estudo objetiva-se por discutir a&nbsp;reestruturação do Estado e a gestão educacional no Brasil, especialmente a transição do modelo fordista-keynesiano para o&nbsp;Regime de Acumulação Flexível&nbsp;e o impacto do neoliberalismo. Trata-se de aprofundamento reflexivo derivado da tese intitulada “Gestão democrática em disputa: análise da meta 19 do PNE 2014-2024 a partir dos relatórios de monitoramento do Inep” (Jesus, 2024). É explorada a&nbsp;disputa entre a gestão educacional gerencialista, alinhada aos interesses do capital, e a&nbsp;gestão educacional democrática, defendida por movimentos sociais. Para tal, nesta revisão integrativa sistemática utilizou-se as seguintes bibliografias: Abramides e Cabral (2003), Carvalho (2009), Harvey (2000; 2005; 2007), Clemente (2015), Bresser-Pereira (1999), dentre outras. A análise abrange como as reformas estatais, impulsionadas por crises econômicas, moldaram as políticas educacionais, frequentemente resultando na privatização e na ênfase em resultados quantitativos. Examina-se os&nbsp;fundamentos legais e as concepções de democracia&nbsp;que permeiam essas abordagens, destacando a importância da participação social e da luta por uma educação emancipatória contra as imposições capitalistas.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Reestruturação do Estado, Fundamentos Legais, Concepções de Democracia.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This study aims to discuss the restructuring of the State and educational management in Brazil, especially the transition from the Fordist-Keynesian model to the Flexible Accumulation Regime and the impact of neoliberalism. This is a reflective study derived from the thesis entitled " Gestão democrática em disputa: análise da meta 19 do PNE 2014-2024 a partir dos relatórios de monitoramento do Inep" (Jesus, 2024). It explores the dispute between managerialist educational management, aligned with the interests of capital, and democratic educational management, advocated by social movements. To this end, this systematic integrative review used the following bibliographies: Abramides and Cabral (2003), Carvalho (2009), Harvey (2000; 2005; 2007), Clemente (2015), Bresser-Pereira (1999), among others. The analysis covers how state reforms, driven by economic crises, shaped educational policies, often resulting in privatization and an emphasis on quantitative results. The legal foundations and conceptions of democracy that permeate these approaches are examined, highlighting the importance of social participation and the struggle for emancipatory education against capitalist impositions.</p> <p><strong>Keywords: </strong>State Restructuring, Legal Foundations, Conceptions of Democracy.</p> Gregório Luís de Jesus Copyright (c) 2025 Gregório Luís de Jesus https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/644 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Citizenship and human rights education in rural areas https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/459 <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>Education in rural areas is a relevant topic for sustainable development and the promotion of social justice. Through professional training and development, valuing cultural traditions, access to technology, and educational inclusion, it is possible to guarantee agricultural and rural development. Moreover, citizenship and human rights education are fundamental to promote the active participation of farmers and rural workers in the political and social life of the country, as well as to strengthen democracy and social justice. Challenges and obstacles for education in rural areas include the lack of adequate infrastructure, social and educational exclusion, as well as the lack of effective public policies for promoting education in rural areas. It is necessary to invest in pedagogical strategies and methodologies that take into account the specificities of the rural context to ensure quality and effectiveness of education.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Rural education 1. Rural development 2. Citizenship 3. Human rights 4.</p> <p> </p> <p><strong>Educação para a cidadania e direitos humanos no campo</strong></p> <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>A educação no campo é um tema relevante para o desenvolvimento sustentável e a promoção da justiça social. Através da formação e capacitação profissional, valorização das tradições culturais, acesso à tecnologia e inclusão escolar, é possível garantir o desenvolvimento agrícola e rural. Além disso, a educação para a cidadania e direitos humanos é fundamental para promover a participação ativa dos agricultores e trabalhadores rurais na vida política e social do país, bem como para o fortalecimento da democracia e da justiça social. Os desafios e obstáculos para a educação no campo incluem a falta de infraestrutura adequada, a exclusão social e educacional, bem como a falta de políticas públicas efetivas para a promoção da educação no campo. É necessário investir em estratégias e metodologias pedagógicas que levem em conta as especificidades do contexto rural, a fim de garantir a qualidade e efetividade da educação.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Educação no campo. Desenvolvimento rural. Cidadania. Direitos humanos.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa, Eriksen da Silva Nascimento Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa, Eriksen da Silva Nascimento https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/459 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Compreendendo o autismo: uma abordagem abrangente sobre o Transtorno do Espectro Autista https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/640 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este estudo objetiva-se por abordar aspectos fundamentais do autismo, desde sua definição e histórico até as características, etiologia (fatores genéticos e ambientais), e métodos de diagnóstico. Além disso, discute intervenções e tratamentos disponíveis, as implicações do Transtorno do Espectro Autista (TEA) na vida dos indivíduos e suas famílias, e o papel da sociedade na promoção da inclusão. São também evidenciadas as pesquisas recentes e futuras direções no estudo do autismo, defendendo uma abordagem interdisciplinar e a valorização da neurodiversidade. A pesquisa tem natureza exploratória e teórica e configura-se como uma revisão abrangente da literatura sobre o Transtorno do Espectro Autista. Trata-se de uma revisão narrativa e crítica, que consolida o entendimento sobre os principais aspectos do TEA para fornecer uma visão detalhada e atualizada do tema. Neste sentido, compilou-se, analisou-se e sintetizou-se informações provenientes de estudos e publicações existentes organizando o conhecimento em torno da discussão cita diversos autores como Bailey et al (1995), Baldwin et al (2014), Baxter et al (2015), Ciminelli et al (2018), Costa et al (2021), Dawson et al (2010), Diogo et al (2020) dentre outros autores, pesquisas e instituições como a American Psychiatric Association (APA), o National Autism Center (NAC) e a Organização Mundial da Saúde (OMS).</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Educação e Saúde. &nbsp;Revisão narrativa e crítica. Promoção à inclusão.</p> <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This study aims to address fundamental aspects of autism, from its definition and history to its characteristics, etiology (genetic and environmental factors), and diagnostic methods. Furthermore, it discusses available interventions and treatments, the implications of Autism Spectrum Disorder (ASD) on the lives of individuals and their families, and society's role in promoting inclusion. It also highlights recent research and future directions in the study of autism, advocating for an interdisciplinary approach and the appreciation of neurodiversity. The research is exploratory and theoretical in nature and constitutes a comprehensive review of the literature on Autism Spectrum Disorder. It is a narrative and critical review that consolidates understanding of the main aspects of ASD to provide a detailed and up-to-date overview of the topic. To this end, information from existing studies and publications was compiled, analyzed, and synthesized, organizing the knowledge around the discussion, citing various authors such as Bailey et al. (1995), Baldwin et al. (2014), Baxter et al. (2015), Ciminelli et al. (2018), Costa et al. (2021), Dawson et al. (2010), Diogo et al. (2020), among other authors, research, and institutions such as the American Psychiatric Association (APA), the National Autism Center (NAC), and the World Health Organization (WHO).</p> <p><strong>Keywords: </strong>Education and Health. Narrative and Critical Review. Promoting Inclusion.</p> Débora Magdieli Lucca Vieira Copyright (c) 2025 Débora Magdieli Lucca Vieira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/640 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Desafios éticos na educação mediada por TDICS https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/637 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>O tema deste trabalho remete às questões éticas subjacentes ao emprego das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) por professores e alunos. A pesquisa teve como objetivo conhecer os desafios éticos que se apresentam para professores e alunos como protagonistas do processo ensino-aprendizagem mediado pelo emprego das TDICs. Seus objetivos específicos foram: descrever os fundamentos do emprego das TDICs no processo ensino-aprendizagem como recursos mediadores de base tecnológica; conhecer os cenários contemporâneos relacionados à educação e suas implicações éticas no que tange à utilização das TDICs como recursos mediadores do trabalho educacional; apresentar uma reflexão sobre as implicações dessas questões no processo ensino-aprendizagem, do ponto de vista das adequações e procedimentos a serem adotados para que o uso das TDICs esteja em consonância com os requisitos éticos do trabalho docente. No que tange à metodologia utilizada, trata-se de um trabalho do tipo bibliográfico, baseada na pesquisa e seleção de conteúdos publicados, apresentados na forma de relatos de experiências pedagógicas ou de estudos teóricos sobre o tema, caracterizando-se ainda como uma pesquisa exploratória. Os resultados alcançados permitiram compreender a dimensão ética do trabalho pedagógico relacionado ao emprego das TDICs como recurso auxiliar no ensino, evidenciando que tanto professores como alunos precisam ser qualificados para utilizar essas tecnologias, o que pressupõe o alinhamento da prática pedagógica às responsabilidades na condução do ensino de forma a evitar danos e riscos para os alunos no que se refere à sua imagem, direito de personalidade e preservação da sua intimidade. De outra parte, pressupõe a necessária orientação e sensibilização desses discentes sobre os limites da sua liberdade e possibilidades de ação e decisão no âmbito das atividades educacionais que têm por base a diversificação de conteúdos, formas de acesso e uso de dados por intermédio das TDICs. </p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Tecnologias Digitais da Informação (TDICs) e comunicação. Ensino-aprendizagem. Desafios éticos. </p> <p> </p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>The theme of this work refers to the ethical issues underlying the use of Digital Information Communication Technologies (DICTs) by teachers and students. The research aimed to understand the ethical challenges that arise for teachers and students as protagonists of the teaching-learning process measured by the use of DICTs. Its specific objectives were: to describe the fundamentals of using DICTs in the teaching-learning process as technology-based mediating resources; know the contemporary scenarios related to education and their ethical implications regarding the use of DICTs as mediating resources in educational work; present a reflection on the implications of these issues in the teaching-learning process, from the point of view of adjustments and procedures to be adopted so that the use of DICTs is in line with the ethical requirements of teaching work. Regarding the methodology used, it is a bibliographical work, based on the research and selection of published content, presented in the form of reports of pedagogical experiences or theoretical studies on the subject, also characterized as an exploratory research. The results achieved allowed us to understand the ethical dimension of pedagogical work related to the use of DICTs as an auxiliary resource in teaching, showing that both teachers and students need to be qualified to use these technologies, which presupposes the alignment of pedagogical practice with the responsibilities in conducting teaching. in order to avoid damage and risks to students in terms of their image, personality rights and preservation of their privacy. On the other hand, it presupposes the necessary guidance and awareness of these students about the limits of their freedom and possibilities of action and decision within the scope of educational activities that are based on the diversification of content, forms of access and use of data through DICTs.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Digital Information and Communication Technologies (DICTs). Teaching-learning. Ethical challenges.</p> João Elias Ferreira da Costa Copyright (c) 2025 João Elias Ferreira da Costa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/637 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Desafios globais na Educação e na Segurança do Trabalho https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/542 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo explora os desafios globais na educação e segurança do trabalho, considerando o tempo-espaço pós-pandemia. Na introdução, aborda-se o contexto atual, destacando a urgência de adaptar-se às mudanças no ambiente de trabalho. Autores basilares, como Nelson Mandela e Kofi Annan, são invocados para fundamentar a justificativa da pesquisa, ressaltando a interconexão vital entre educação e segurança. O objetivo é identificar estratégias inovadoras para enfrentar desafios globais. O desenvolvimento apresenta a metodologia utilizada, enfocando a análise de resultados que revelam disparidades nas legislações, impacto positivo da tecnologia na formação profissional, e a importância das empresas na promoção da segurança. Discussões apontam para a necessidade de abordagens adaptativas e colaborativas, evidenciando que a tecnologia, como realidade virtual e gamificação, pode ser uma aliada fundamental. Nas conclusões, destaca-se a expectativa de um futuro onde a adaptação contínua, inovações tecnológicas sustentadas e o fortalecimento da colaboração internacional moldarão ambientes de trabalho mais seguros e educativos. O compromisso com a educação e segurança, em constante evolução, delineia um caminho para um ambiente global mais resiliente e orientado para o desenvolvimento.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Educação, Segurança do Trabalho, Inovação, Colaboração Internacional.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p><strong> </strong></p> <p>This article explores global challenges in education and workplace safety, considering the post-pandemic time-space. In the introduction, the current context is addressed, highlighting the urgency to adapt to changes in the work environment. Foundational authors such as Nelson Mandela and Kofi Annan are invoked to substantiate the research justification, emphasizing the vital interconnection between education and safety. The goal is to identify innovative strategies to address global challenges. The development presents the methodology used, focusing on the analysis of results revealing disparities in legislations, the positive impact of technology on professional training, and the significance of companies in promoting safety. Discussions point to the need for adaptive and collaborative approaches, showcasing technology, such as virtual reality and gamification, as a fundamental ally. In the conclusions, the expectation is highlighted for a future where continuous adaptation, sustained technological innovations, and the strengthening of international collaboration will shape safer and more educational work environments. The commitment to education and safety, in constant evolution, outlines a path toward a more resilient and development-oriented global environment.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Education, Workplace Safety, Innovation, International Collaboration.</p> Elliciane de Sousa Araujo Copyright (c) 2025 Elliciane de Sousa Araujo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/542 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Evasão escolar: a avaliação como prática diagnóstica do rendimento escolar https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/628 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>O presente trabalho busca discutir a problemática da evasão escolar, que vem se tornando um dos principais motivos de discursões, buscando uma melhor compressão desse fenômeno e meios para uma solução eficaz. Abordar a avaliação escolar é uma perspectiva desafiadora para os alunos, essa apresenta o aluno como o centro da problemática, entre a aprendizagem e o fracasso escolar. Vale salientar que no contexto da evasão escolar, foram mencionados pontos importantes por autores que abordam o contexto da pesquisa para melhor compreendemos a evasão escolar e porque ela acontece. A evasão deve ser pesquisada e analisada mediante soluções para esta problemática. Entretanto, o ensino aprendizagem da avaliação torna-se algo frustrante para os estudantes, pois adquirir o conhecimento por parte dos alunos é visto como seleção dos melhores e exclusão dos que tiverem baixos resultados nas avaliações, isso resulta em uma divisão entre a escola e o aluno. Dessa forma, os estudantes com baixo rendimento se sentem desestimulados para continuar os estudos, abandonando a escola e ocasionando um lamentável aumento da evasão escolar. A escola, como instituição mediadora, não pode ser conivente com a evasão escolar, e sim, buscar soluções para que haja uma redução eficaz do abandono escolar. Para isso, medidas eficientes devem ser implementadas, garantindo que os alunos completem o ciclo escolar.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Aprendizagem; Escola; Aluno.</p> <p> </p> <p><strong>ABSTRACT:</strong></p> <p>This paper aims to discuss the problem of school dropout, which has become one of the main reasons for discussions, seeking a better understanding of this phenomenon and means for an effective solution. Addressing school assessment is a challenging perspective for students, as it presents the student as the center of the problem, between learning and school failure. It is worth noting that in the context of school dropout, important points were mentioned by authors who address the context of the research to better understand school dropout and why it happens. Dropout should be researched and analyzed through solutions to this problem. However, the teaching and learning of assessment becomes frustrating for students, since acquiring knowledge by students is seen as selecting the best and excluding those who have low results in the assessments, this results in a division between the school and the student. Thus, low-performing students feel discouraged to continue their studies, dropping out of school and causing a regrettable increase in school dropout. The school, as a mediating institution, cannot be complicit in school dropouts, but must seek solutions to effectively reduce school dropout rates. To this end, efficient measures must be implemented to ensure that students complete their school cycle.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Learning; School; Student.</p> Joana Conceição dos Santos, Paulo Henrique Almeida da Hora Copyright (c) 2025 Joana Conceição dos Santos, Paulo Henrique Almeida da Hora https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/628 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Métodos de trabalhar o aluno disléxico da Escola de Ensino Fundamental João Paulino de Araújo https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/633 <p><strong>RESUMO </strong></p> <p>A dislexia é um transtorno de aprendizagem caracterizada por uma dificuldade na área da leitura, escrita e soletração. A dislexia costuma ser identificada nas salas de aula durante a alfabetização, sendo comum provocar uma defasagem inicial de aprendizado. É um funcionamento inadequado do lobo temporal, responsável pela linguagem lida e escrita. Os lobos temporais estão localizados na zona por cima das orelhas tendo como principal função processar os estímulos auditivos, reconhecimento, identificação e nomeação de objetos. Esse estudo será realizado mediante observações da prática pedagógica de professoras na escola João Paulino de Araújo, onde os dados coletados serão confrontados com dados da pesquisa qualitativa bibliográfica, com as respostas do questionário sob a análise do grupo<strong>. </strong>Para sua elaboração foram pesquisados bibliografias diversas, publicações, site, revistas, etc. Por ser a dislexia um distúrbio de aprendizagem presente nas escolas e pouco conhecido entre os professores, espera-se que esse estudo contribua para auxiliar a prática educativa, colaborando assim, no processo de inclusão deste aluno no ambiente escolar. <strong> </strong></p> <p><strong>Palavras Chave:</strong> Dislexia, Aprendizagem, Distúrbio.</p> <p> </p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>Dyslexia is a learning disorder characterized by a difficulty in the area of reading, writing and spelling. Dyslexia is usually identified in classrooms during literacy, and it is common to cause an initial learning gap. It is an improper functioning of the temporal lobe, responsible for the language read and written. The temporal lobes are located in the area above the ears having as main function to process auditory stimuli, recognition, identification and naming of objects. This study will be carried out by observing the pedagogical practice of teachers at the João Paulino de Araújo school, where the collected data will be compared with data from the qualitative bibliographic research, with the answers of the questionnaire under the analysis of the group. For its elaboration diverse bibliographies, publications, website, magazines, etc. were searched. As dyslexia is a learning disorder present in schools and little known among teachers, it is expected that this study will contribute to assist educational practice, thus collaborating in the process of including this student in the school environment.</p> <p><strong>Keywords</strong>: Dyslexia, Learning, Disorder.</p> Johnnata Luiz Silva Lino Copyright (c) 2025 Johnnata Luiz Silva Lino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/633 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 O papel da cultura na construção da identidade nacional: um estudo comparativo entre diferentes países e regiões do mundo https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/458 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo teve como objetivo compreender o papel da cultura na construção da identidade nacional em diferentes países e regiões do mundo. Através de uma revisão bibliográfica, foram abordados temas como diferenças culturais entre os grupos que compõem a identidade nacional, o papel da educação e dos meios de comunicação na construção dessa identidade, o impacto da globalização e o papel da história e dos mitos fundadores. Também foram apresentados estudos de casos sobre as expressões culturais como elementos formadores da identidade nacional. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica, com a análise de obras e artigos científicos relacionados ao tema. Os resultados demonstraram que a cultura exerce grande influência na construção da identidade nacional, e que diferentes fatores como etnias, gêneros, classes sociais e outras categorias podem influenciar na construção dessa identidade. A educação e os meios de comunicação também possuem um papel importante na difusão e manutenção dessa identidade. Por fim, conclui-se que compreender o papel da cultura na construção da identidade nacional é essencial para entender as dinâmicas sociais e políticas de um país ou região, e que a valorização da diversidade cultural pode ser uma importante ferramenta para a construção de uma identidade nacional inclusiva e democrática.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Cultura. Identidade nacional. Diferenças culturais. Educação. Meios de comunicação.</p> <p> </p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article aimed to understand the role of culture in the construction of national identity in different countries and regions of the world. Through a literature review, topics such as cultural differences among groups that make up national identity, the role of education and media in identity construction, the impact of globalization, and the role of history and founding myths were addressed. Case studies on cultural expressions as elements of national identity were also presented. The methodology used was bibliographic research, analyzing works and scientific articles related to the theme. The results showed that culture has a great influence in the construction of national identity, and that factors such as ethnicity, gender, social class, and other categories can influence this construction. Education and media also play an important role in the diffusion and maintenance of national identity. In conclusion, understanding the role of culture in the construction of national identity is essential to understand the social and political dynamics of a country or region, and the appreciation of cultural diversity can be an important tool for the construction of an inclusive and democratic national identity.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Culture. National identity. Cultural differences. Education. Media.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/458 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Prevaricação na Administração Pública: conceito e definição https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/492 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo aborda a prevaricação na Administração Pública, analisando seus impactos, medidas de prevenção e combate, além do papel dos órgãos de controle e da transparência na mitigação desse problema. O contexto do estudo envolveu a revisão bibliográfica de fontes teóricas e acadêmicas, bem como a análise de estudos de caso de prevaricação ao redor do mundo. O objetivo foi compreender os elementos característicos da prevaricação e suas consequências econômicas e sociais. Autores basilares como Moro, <em>Rajagopalan</em> e Albuquerque foram referenciados. Metodologicamente, utilizou-se uma abordagem de pesquisa bibliográfica, revisando fontes relevantes e atuais sobre o tema. Também foram analisados estudos de caso, que permitiram uma compreensão contextualizada dos impactos da prevaricação. As técnicas de pesquisa incluíram a análise de conteúdo para organizar e categorizar as informações obtidas. Os resultados revelaram que a prevaricação compromete a eficiência, a transparência e a confiança nas instituições governamentais. Desvio de recursos, falta de investimentos adequados e desigualdades sociais foram identificados como consequências dessa prática. Medidas preventivas, como transparência e <em>accountability</em>, foram discutidas, destacando a importância do papel dos órgãos de controle. A conclusão ressaltou a necessidade de perspectivas futuras e enfrentamento dos desafios no combate à prevaricação. A conscientização da sociedade, o fortalecimento dos mecanismos de controle e a promoção de uma cultura ética são fundamentais nesse processo. As contribuições deste estudo incluem a ampliação do conhecimento sobre o tema, a sensibilização da sociedade e o embasamento para formulação de políticas públicas.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Prevaricação na Administração Pública. Transparência. <em>Accountability</em>. Órgãos de Controle. Medidas Preventivas.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article addresses prevarication in Public Administration, analyzing its impacts, prevention and combating measures, as well as the role of oversight bodies and transparency in mitigating this issue. The study's context involved a bibliographic review of theoretical and academic sources, as well as the analysis of case studies on prevarication worldwide. The objective was to understand the characteristic elements of prevarication and its economic and social consequences. Foundational authors such as Moro, Rajagopalan, and Albuquerque were referenced. Methodologically, a bibliographic research approach was employed, reviewing relevant and up-to-date sources on the topic. Case studies were also analyzed, allowing for a contextualized understanding of the impacts of prevarication. Research techniques included content analysis to organize and categorize the gathered information. The results revealed that prevarication compromises efficiency, transparency, and trust in governmental institutions. Diversion of resources, inadequate investments, and social inequalities were identified as consequences of this practice. Preventive measures, such as transparency and accountability, were discussed, emphasizing the importance of oversight bodies. The conclusion emphasized the need for future perspectives and challenges in combating prevarication. Societal awareness, strengthening of control mechanisms, and the promotion of an ethical culture are crucial in this process. The contributions of this study include expanding knowledge on the topic, raising awareness in society, and providing a foundation for policy formulation.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Prevarication in Public Administration. Transparency. Accountability. Oversight Bodies. Preventive Measures.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/492 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 The implementation of public policies for human rights education in different countries https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/461 <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>The implementation of public policies for human rights education is a fundamental strategy for promoting a culture of respect and appreciation of human rights in different countries. This systematic literature review analyzed the main characteristics, challenges, and results of implementing public policies for human rights education in various national contexts, as well as the role of schools and civil society in this process. The results point to the importance of integrating human rights education at all levels of education and the need for a multidisciplinary and participatory approach to its implementation. Additionally, the role of international organizations in promoting and supporting the implementation of public policies for human rights education in different countries was highlighted. The implementation of these policies was also identified as a fundamental strategy for preventing violence and discrimination. However, challenges in implementation, such as the lack of financial and human resources, resistance from certain groups, and a lack of evaluation of results were identified. These challenges must be addressed to achieve the effectiveness of public policies for human rights education and advance the construction of more just and democratic societies.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Public policies. Human rights education. Schools. Civil society. Violence prevention.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>A implementação de políticas públicas de educação em direitos humanos em diferentes países</strong></p> <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>A implementação de políticas públicas de educação em direitos humanos é uma estratégia fundamental para a promoção de uma cultura de respeito e valorização dos direitos humanos em diferentes países. Esta revisão sistemática da literatura analisou as principais características, desafios e resultados da implementação de políticas públicas de educação em direitos humanos em diversos contextos nacionais, bem como o papel das escolas e da sociedade civil nesse processo. Os resultados apontam para a importância da integração da educação em direitos humanos em todos os níveis de ensino e para a necessidade de uma abordagem multidisciplinar e participativa na sua implementação. Além disso, foi destacado o papel dos organismos internacionais na promoção e apoio à implementação de políticas públicas de educação em direitos humanos em diferentes países. A implementação dessas políticas também foi apontada como uma estratégia fundamental de prevenção da violência e da discriminação. No entanto, foram identificados desafios na implementação, como a falta de recursos financeiros e humanos, a resistência de certos grupos e a falta de avaliação dos resultados. É necessário enfrentar esses desafios para alcançar a efetividade das políticas públicas de educação em direitos humanos e avançar na construção de sociedades mais justas e democráticas.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Políticas públicas. Educação em direitos humanos. Escolas. Sociedade civil. Prevenção da violência.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa, James Land Carth Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa, James Land Carth https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/461 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 The relationship between sport and violence: how sports practice can be used as a tool to prevent violence, and how physical education teachers can help create a safe and peaceful school environment https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/465 <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This article presents a literature review and an empirical study on the relationship between sports and violence, focusing on violence prevention and the role of physical education teachers in creating a safe and peaceful school environment. The literature review highlights the positive and negative aspects of sports in relation to violence, as well as pedagogical strategies for violence prevention. The empirical study was conducted with physical education teachers from a public school, using questionnaires and interviews to investigate their perceptions of the relationship between sports and violence, and their practices for preventing violence in their work environments. The results indicated that teachers recognize the importance of sports in violence prevention, but also identify several factors that can contribute to violence in sports environments, such as aggressive behavior from coaches and parents and a lack of adequate supervision. Additionally, teachers reported using pedagogical strategies to promote inclusion, cooperation, and mutual respect, as well as to teach responsibility and fair play to their students. These results indicate that physical education teachers have a crucial role in preventing violence in sports and school environments, and highlight the importance of a collaborative approach between school, family, and community to address this social problem.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Sports. Violence. Physical Education teacher. Prevention. Pedagogical Strategies.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>A relação entre esporte e violência: como a prática esportiva pode ser usada como ferramenta para prevenir a violência e como os professores de educação física podem ajudar a criar um ambiente escolar seguro e tranquilo</strong></p> <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este artigo apresenta uma revisão de literatura e um estudo empírico sobre a relação entre esporte e violência, com foco na prevenção da violência e no papel do professor de educação física na criação de um ambiente escolar seguro e pacífico. A revisão de literatura destaca os aspectos positivos e negativos do esporte em relação à violência, bem como estratégias pedagógicas para prevenção da violência. O estudo empírico foi realizado com professores de educação física de uma escola pública, utilizando questionários e entrevistas para investigar suas percepções sobre a relação entre esporte e violência, e suas práticas para prevenir a violência em seus ambientes de trabalho. Os resultados indicaram que os professores reconhecem a importância do esporte na prevenção da violência, mas também identificam vários fatores que podem contribuir para a violência em ambientes esportivos, como o comportamento agressivo de treinadores e pais e a falta de supervisão adequada. Além disso, os professores relataram usar estratégias pedagógicas para promover a inclusão, a cooperação e o respeito mútuo, bem como para ensinar responsabilidade e fair play aos seus alunos. Esses resultados indicam que os professores de educação física têm um papel crucial na prevenção da violência em ambientes esportivos e escolares, e destacam a importância de uma abordagem colaborativa entre escola, família e comunidade para enfrentar esse problema social.</p> <p><strong>Palavras-chave:</strong> Esporte. Violência. Professor de Educação Física. Prevenção. Estratégias Pedagógicas.</p> Rodger Roberto Alves de Sousa Copyright (c) 2025 Rodger Roberto Alves de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/465 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300 Transformação Educacional através do Ensino Híbrido (B-learning): o papel da Tecnologia na Educação https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/607 <p><strong>RESUMO</strong></p> <p>Este estudo examina as práticas que contribuem para o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no ensino, destacando a importância de modelos como o ensino híbrido (B-learning), que combinam ambientes presenciais e virtuais para criar uma experiência de aprendizagem interativa e personalizada. A pesquisa utiliza uma abordagem bibliográfica para analisar as metodologias educacionais mais relevantes e propor diretrizes pedagógicas que respeitem os diferentes ritmos e estilos de aprendizagem dos estudantes. Além disso, busca contribuir para a construção de uma pedagogia distinta para o ensino híbrido, que possa ser aplicada no contexto das escolas brasileiras. O objetivo é promover práticas educacionais que sejam adaptadas às realidades diversificadas do Brasil, facilitando a inclusão digital e o desenvolvimento de competências para a cidadania digital.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Tecnologias da Informação e Comunicação, ensino híbrido, pedagogia, inclusão digital.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This study examines practices that contribute to the effective use of Information and Communication Technologies (ICT) in education, highlighting the importance of innovative models such as hybrid learning (B-learning), which combine in-person and virtual environments to create a more interactive and personalized learning experience. The research uses a bibliographic approach to analyze the most relevant educational methodologies and propose pedagogical guidelines that respect different student learning rhythms and styles. Furthermore, it aims to contribute to the construction of a distinct pedagogy for hybrid learning that can be applied in the context of Brazilian schools. The objective is to promote innovative educational practices that are adapted to the diverse realities of Brazil, facilitating digital inclusion and the development of essential competencies for digital citizenship.</p> <p><strong>Keywords: </strong>Information and Communication Technologies, hybrid learning, pedagogy, digital inclusion.</p> Dorimar Leal Copyright (c) 2025 Dorimar Leal https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/607 Thu, 04 Sep 2025 00:00:00 -0300